Feedback, czyli informacja zwrotna – pojęcie coraz bardziej znane, ale czy zrozumiałe i stosowane powszechnie? Przyznam, że dla mnie nie była to umiejętność naturalna. Potrzebowałam się tego uczyć i trenować, aby na bieżąco dawać informację zwrotną rodzinie, współpracownikom czy znajomych. To zarówno praca z językiem i strukturą wypowiedzi, ale przede wszystkim praca z przekonaniami i emocjami. Dla mnie praca na tych dwóch poziomach daje najlepsze rezultaty. Dlaczego? Poczytaj i przekonaj się sam.

Czym jest feedback?

Jest to konstruktywna, bieżąca informacja dla drugiej osoby dotycząca zachowania. Jest niczym drogowskaz na drodze. Nie raz zapomina się, że to nie tylko negatywna informacja! To również aspekty pozytywne, które widzimy. Ważne jest zachowanie w tym równowagi. gdyż feedback może przyjmować formę odzwierciedlenia tego, jak my się czujemy w obliczu czyjegoś zachowania.

Co przyniesie Ci “mówienie na bieżąco”?

  • wyznaczasz w ten sposób swoje granice,
  • budujesz swoją pewność siebie, szacunek do siebie,
  • budujesz atmosferę zaufania,
  • w domu nie zamiatasz spraw pod dywan i unikasz sytuacji, kiedy wylewają się wszystkie żale na raz,
  • w zespole stwarzasz zasady współpracy i unikasz gromadzenia się emocji,
  • dajesz się lepiej poznać,
  • budujesz relacje,
  • wyrażasz wdzięczność, docenienie dla drugiej osoby,
  • mówisz o swoich potrzebach i oczekiwaniach,
  • sprawiasz, że sytuacje są jasne i zrozumiałe dla obu stron.

Z czym wiąże się udzielanie feedbacku?

Postrzegam feedback jako ważny element komunikacji, który ma m.in. budować relacje, tworzyć atmosferę zaufania i budować własną pewność siebie, wyznaczać swoje granice. Z tego powodu ważne dla mnie jest, aby przed udzieleniem informacji zwrotnej przyglądnąć się najpierw sobie.

Co taka autoanaliza powinna zawierać? Poniżej wymieniam pytania, które znacznie ułatwiają jej przeprowadzenie: 

  • Przede wszystkim jaką masz intencję
  • Chcesz wypracować rozwiązanie, porozumienie, zbudować relacje, a może chcesz przekonać kogoś do swojej racji?
  • Jaką masz postawę w stosunku do drugiej osoby
  • Czy jesteś otwarty na to, co chce ta druga osoba nam przekazać? Czy chcesz zrozumieć tą osobę
  • Czy szanujesz jej wartość? 
  • Na ile nakładasz swoją maskę?
  • Na ile jesteś świadomy potrzeb i próśb, jakie chcesz przekazać? 
  • Wychodzisz do drugiej osoby ze swoją potrzebą czy masz już przyjętą strategię na działanie?
  • Prosisz czy żądasz?
  • Czy słuchasz aktywnie?
  • Na ile obserwujesz zachowanie drugiej osoby? Obserwujesz czy oceniasz? 
  • Co czujesz jak stoisz przed udzieleniem komuś feedbacku? Co się w Tobie uruchamia? 
  • Jakie przekonania za tym stoją?

Co jeśli to Ty dostajesz feedback?

Jeżeli Ty dostajesz feedback, jest to przede wszystkim niezwykle istotne narzędzie rozwojowe. Pozwala Ci się zastanowić nad tym, dlaczego dostałeś właśnie taki feedback. Dlaczego ta druga osoba uznała to zachowanie za warte zwrócenia na nie uwagi? Dlaczego zostało to zachowanie odebrane tak, a nie inaczej? Na ile chcesz zmienić obszar, na który ktoś zwrócił uwagę? Jakie emocje się w Tobie budzą gdy słyszysz feedback i jakie jest ich źródło?

Wbrew pozorom, usłyszenie feedbacku nie zawsze jest łatwe. Jeżeli odbierasz go jako ocenę Twojej osoby, a nie zachowania, bierzesz do siebie wszystko bardzo osobiście. Włączają się wtedy Twoje emocje, zaczynasz się usprawiedliwiać, możesz nawet odebrać rozmówcę jako kogoś, kto chce Ci zrobić przykrość czy udowodnić, że “robisz coś źle”.

Co może Ci pomóc, aby usłyszeć i odpowiednio odebrać feedback? Z pewnością trzeba wysłuchać go do końca, później dopytać czy dobrze zrozumiałeś. Można w tym celu użyć parafrazy, odzwierciedlenia czy klaryfikacji. Załóż też dobrą intencję Twojego rozmówcy – pozwoli Ci się otworzyć się na to, co usłyszysz.