Na jakim obszarze kompetencji skupiają się szkolenia i warsztaty dla zespółów?
Nowoczesne organizacje, oparte na zespołach i delegacji odpowiedzialności, są znacznie skuteczniejsze na rynku, niż organizacje oparte o prostą delegację zadań i bezpośredni nadzór nad ich wykonaniem. Żeby jednak organizacja była skuteczna w duchu współczesnych modeli biznesowych, wszyscy jej członkowie muszą legitymować się rozwiniętymi kompetencjami miękkimi. To właśnie na tym zakresie skupiam się, szkoląc zespoły.
![](https://edytaszela.pl/wp-content/uploads/2021/10/szkolenia-warsztaty.png)
Kompetencje miękkie to szeroki wachlarz umiejętności, niezbędny do współpracy z drugim człowiekiem, skutecznej komunikacji, zarządzania sobą w czasie oraz zachowania ekologii i higieny pracy każdego dnia. To właśnie od kompetencji miękkich zależy w głównej mierze jakość współpracy zespołowej, skuteczne radzenie sobie ze stresem i presją czasu, profesjonalizm w komunikacji z klientem zewnętrznym oraz konstruktywna dyskusja wewnątrz organizacji. Na kompetencje miękkie składają się między innymi świadomość siebie, komunikacja interpersonalna, asertywność, decyzyjność, umiejętność wychodzenia z inicjatywą czy konstruktywna krytyka.
Co zyskują uczesnicy szkoleń i warsztatów?
Rozwijanie kompetencji miękkich przekłada się nie tylko na skuteczność, efektywność i jakość pracy. Uczestnicy szkoleń w ogromnej mierze wykorzystują zdobytą wiedzę również w życiu prywatnym – wiem to bezpośrednio od osób, które ze mną pracowały. Jakie korzyści dostrzegli moi kursanci?
Znacząco poprawiła się ich umiejętność radzenia sobie z wyzwaniami, odczuwanymi emocjami oraz stresem, co wielu z nich określało jako “zdobycie większej kontroli nad życiem”. Oprócz tego wskazywali, że lepiej rozumieją siebie i innych, a ponadto łatwiej im jest odnaleźć się w bardzo szybko zmieniającej się rzeczywistości. Co ogromnie ważne, także dla mnie osobiście, moje szkolenia pomogły im poprawić jakość relacji zarówno osobistych jak i zawodowych oraz osiągnąć balans i harmonię pomiędzy sferą prywatną i zawodową.
Co zyskuje organizacja?
Z punktu widzenia organizacji, rozwijanie kompetencji miękkich przez pracowników prowadzi do szeregu bezpośrednich korzyści. Dla łatwiejszego oglądu przedstawię je w formie listy, przy czym kolejność nie odzwierciedla tutaj strategicznej wagi każdej z korzyści – różne organizacje mają przecież zróżnicowane potrzeby i stan wyjściowy.
- Wzrost kreatywności, co skutkować może zwiększaniem innowacyjności i konkurencyjności organizacji
- zaangażowanie i motywacja współpracowników
- zespół zaczyna działać świadomie, dostrzegają w jaki sposób ich działania wpływają na koszty, które ponosi organizacja
- zmniejszona wrażliwość na różnego rodzaju kryzysy, bo to właśnie elastyczny zespół będzie w stanie w kryzysowych sytuacjach szybko reagować na zmiany.
- zwiększenie efektywności przekazywanej wiedza wewnątrz organizacji
- zwiększenie lojalności pracowników w stosunku do siebie i do organizacji
- silne więzi w zespołach
- możliwość udoskonalania procesów organizacyjnych (mówienie o obawach, porażkach, słabościach, wnoszenie konstruktywnych pomysłów)
- poprawa efektywności zespołowej, np. poprzez proszenie o pomoc, dzielenie się zadaniami czy korzystanie z talentów, zdolności i umiejętności innych
- jasny podział odpowiedzialności, zadań, celów i dążeń.