“Umiejętność współpracy zespołowej” pojawia się w większości ogłoszeń o pracę. Za ciosem, osoby aplikujące wykazują tą umiejętność w przesłanym CV. Czy wszyscy rozumieją to hasło jednakowo? Z mojej perspektywy jest kilka elementów, które wpływają na umiejętność pracy w zespole w pełnym tego zwrotu znaczeniu. Zastanówmy się wspólnie czym jest w praktyce ta ”współpraca zespołowa”.
AKCEPTACJA RÓŻNORODNOŚCI
Pierwszy z elementów umiejętności pracy w zespole to akceptacja różnorodności swojej i innych członków zespołu. Każdy posiada inne potencjały i w czym innym się realizuje.
Ta różnorodność z mojego doświadczenia daje możliwość rozwoju. Dzięki zróżnicowanym kompetencjom, realizujemy wszystkie zadania, które są stawiane przed członkami naszej organizacji. Każdy ze współpracowników charakteryzuje się innymi umiejętnościami, wiedzą i wnosi wartość do zespołu. Ważne jest, aby być świadomym tego, co ja wnoszę do organizacji, a co wnoszą inni. Daje to możliwość świadomego działania. Czasem wiąże się to z procesem przyjęcia swoich umiejętności. W konsekwencji zajęcia najlepszej roli dla mnie i organizacji. Rezygnacja z walki o bycie w roli, do której pełnienia nie mam zasobów.
Żeby mocniej uświadomić rolę i wagę akceptacji różnorodności, postawię kilka pytań, na które spróbuj samodzielnie odpowiedzieć. Jakie są Twoje wnioski?
- Co jeśli wszyscy mieliby te same kompetencje i umiejętności? Czy organizacja byłaby w stanie funkcjonować?
- Czy mogłaby pozyskiwać kontrakty, realizować je, dbać o klientów, zapewniać zasoby potrzebne do codziennej pracy czy mieć pożądane przepływy finansowe?
- Czy jest praca “ważniejsza” i “mniej ważna”?
- Jak postrzegasz swoją rolę w firmie? Jak patrzysz na innych?
ZAUFANIE
Zaufanie to kolejny ważny element, bez którego efektywna współpraca zespołowa jest niemożliwa. Jego przejawów jest wiele i przynosi ogrom korzyści dla członków zespołu i dla całej organizacji.
Dzięki zaufaniu, nie boimy się rozmawiać o swoich obawach czy błędach. Nie boimy się wypowiedzenia się i wychodzenia z własnymi pomysłami. Zaufanie w zespole to również udzielanie sobie informacji zwrotnych na temat swojej pracy i zachowań bez poczucia ataku czy obawy ich oceny.
Budowanie zaufania to oczywiście proces. Zaufanie opieramy na kilku filarach. Niektóre z nich to bycie autentycznym, realizowanie wspólnego celu, odpowiedzialność, kompetencje, odpowiednia komunikacja. Zaufanie daje nam śmiałość do używania i pokazania swoich potencjałów i kreatywności.